alang -alang tersinggah,followlah saya!

04 December 2010

pandangan lain ttg harga naik malam tadi..

ini pandangannya:

in term of teori ekonomi; apabila kerajaan memansuhkan/mengurangkan subsidi termasuk subsidi minyak, secara automatik perbelanjaan kerajaan(G) ke atas produk akhir dan perkhidmatan akan bertambah. Dgn kata lain, kerajaan akan mempunyai wang yang banyak untuk dibelanjakan ke atas projek2 pembangunan ekonomi negara yg akhirnya akan mendatangkan pulang/return kpd kerajaan semula.

Cth: Kerajaan membangunkan projek pembinaan 100 tingkat Warisan Merdeka Tower untuk tujuan komersial/peluang perniagaan. Apabila banyak perniagaan dijalankan disana, secara automatik kerajaan akan dpt mengaut hasil pulangan dlm bentuk cukai (cukai perniagaan, cukai export import etc). Tidak terkecuali mewujudkan peluang pekerjaan baru kpd org Malaysia. Maka, kerajaan juga boleh mengaut hasilnya melalui cukai ke atas individu.

Jelas disini kerajaan sedang melaksanakan Dasar Fiskal yang meliputi 2 komponen utama iaitu komponen Perbelanjaan Kerajaan (G) dan komponen Cukai (T).


G > T

Secara teori juga, apabila G>T, kesan langsung adalah org kurang berbelanja dimana org awam akan cuba sedaya upaya utk berjimat dan tahap inflasi mampu dikawal.

Kalau diperhatikan, berlaku peningkatan tahap inflasi dgn negara2 yang berjiran dgn negara kita. Terbaru bank pusat Thailand secara tiba2 telah menaikan interest rate bagi mengawal inflasi negaranya. Jelas disini bank pusat Thailand telah melaksanakan dasar monetarinya berbanding kita Malaysia yg melaksanakan dasar fiskal oleh kerajaan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Pages